غذاهای پروتئین بالا برای سگ‌ها و خطرات آن

غذاهای پروتئین بالا برای سگ‌ها

محبوب‌ترین تصور غلط و رایجی که وجود دارد این است که سگ‌ها صرفا گوشتخوار هستند، این تصور به طور کامل درست نیست؛ زیرا سگ‌ها، مانند بیشتر پستانداران، همه چیزخوار هستند. برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها، باید رژیم غذایی متعادلی که شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها است، برای آن‌ها در نظر بگیرید. اگرچه پروتئین‌ها برای یک سگ سالم بسیار ضروری هستند، اما مصرف بیش از حد پروتئین مشکلاتی را در سلامتی سگ ایجاد می‌کند. این به این دلیل است که پروتئین‌های اضافی نمی‌توانند مصرف شوند و دفع می‌شوند. همچنین پروتئین‌های اضافی حفظ تعادل سایر مواد مغذی را دشوارتر می‌کنند.

نقش پروتئین در غذای سگ

پروتئین یکی از مواد مغذی ضروری برای سگ ها است که ساختار اصلی بافت ها، اعضا، آنزیم ها، هورمون ها، آنتی بادی ها  و دیگر مواد ضروری برای بدن سگ را فراهم می کند. پروتئین همچنین منبع انرژی برای سگ ها است، به خصوص وقتی که فعال یا دارای نیازهای متابولیک بالا هستند. پروتئین را می توان از منابع حیوانی و گیاهی به دست آورد، اما همه پروتئین ها از نظر کیفیت، قابل هضم بودن، و مناسب بودن برای سگ ها یکسان نیستند.

کیفیت پروتئین به ترکیب اسیدهای آمینه آن بستگی دارد. اسیدهای آمینه واحدهای کوچکتری هستند که مولکول های پروتئین را تشکیل می دهند. ۲۲ اسید آمینه وجود دارد که سگ ها به آن ها نیاز دارند، اما ۱۰ تا از آن ها ضروری هستند، به این معنی که سگ ها نمی توانند آن ها را در بدن خود تولید کنند و باید از طریق غذا دریافت کنند. پروتئین های حیوانی معمولاً شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری در مقادیر و نسبت های مناسب هستند، در حالی که پروتئین های گیاهی معمولاً یک یا چند اسید آمینه ضروری را ندارند.

اسید آمینه‎‌های ضروری

  1. هیستیدین: نقش کلیدی در تبادل اکسیژن در ریه ها و بافت ها دارد. به رشد و ترمیم بافت کمک می کند و پیش ساز هیستامین، بخشی از عملکرد سیستم ایمنی است.
  2. ایزولوسین: به تشکیل پروتئین در بدن سگ شما کمک می کند.
  3. لوسین: سنتز پروتئین را تنظیم می کند. همچنین سطح انسولین را کنترل می کند و به رشد و ترمیم استخوان ها، پوست و ماهیچه ها کمک می کند.
  4. لیزین: در کلاژن یافت می شود که نقش مهمی در ساختار پروتئین ها ایفا می کند و از بافت های نرم محافظت می کند. همچنین به تنظیم متابولیسم سلولی کمک می کند.
  5. متیونین: برای ساخت پروتئین استفاده می شود و برای سنتز پروتئین و رشد طبیعی مورد نیاز است. همچنین به تنظیم بسیاری از آنزیم ها و همچنین تقسیم و رشد سلولی کمک می کند.
  6. فنیل آلانین: تبدیل به تیروزین، یک اسید آمینه غیر ضروری می شود. برای ساختار پروتئین استفاده می شود و برای رشد طبیعی ضروری است. همچنین به تنظیم هورمون ها، تکثیر سلولی و سیگنال دهی کمک می کند.
  7. ترئونین: به تشکیل پروتئین ها و مینای دندان و همچنین کلاژن و الاستین کمک می کند که هر دو به حفظ ساختار بافت نرم و خاصیت ارتجاعی کمک می کنند. فعالیت سایر پروتئین ها و آنزیم ها را کنترل می‌کند. همچنین در سلامت سیستم ایمنی و تولید آنتی‌بادی‌ها نقش دارد.
  8. تریپتوفان: برای رشد طبیعی و تعادل نیتروژن مورد نیاز است. همچنین برای تولید هورمون سروتونین، که یک پیام رسان شیمیایی است که می تواند بر خلق و خو و عملکرد قلب تأثیر بگذارد، استفاده می شود.
  9. والین: برای متابولیسم عضلانی و ترمیم بافت مورد نیاز است. به عنوان منبع انرژی توسط بافت عضلانی نیز استفاده می شود.

12 اسید آمینه غیر ضروری باقی‌مانده همگی در کبد سگ شما ساخته می‌شوند.

سگ شما به چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟

نیازهای پروتئینی سگ بستگی به مرحله زندگی، سلامتی و سن سگ دارد. برای مثال، سگ‌های جوان نیاز به سطوح بالاتری از پروتئین نسبت به سگ‌های بالغ دارند تا مقدار پروتئین مورد نیاز برای رشد را تامین کنند.

سگ‌های بالغ نیاز به 15-23٪  ماده خشک پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود دارند. یک رژیم غذایی مناسب با استفاده از مواد با کیفیت بالا و قابل هضم به اندازه کافی این نیازها را برطرف خواهد کرد.

  • مواد غذایی با بیش از ۳۰٪ پروتئین، پروتئین بالا تلقی می‌شوند.
  • غذاهایی با میزان بین ۲۱٪ تا ۲۹٪ پروتئین، پروتئین متوسط تلقی می‌شوند.
  • غذاهایی با کمتر از ۲۰٪ پروتئین، کم پروتئین تلقی می‌شوند.

اگر می‌خواهید سگ شما  یک زندگی طولانی، سالم و فعال داشته باشد، داشتن تغذیه درست بسیار مهم است. اگر مطمئن نیستید کدام غذا برای سگ شما مناسب است بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید.

مقدار پروتئین مورد نیاز برای سگ ها

چه زمانی نباید یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به سگ خود بدهید؟ (خطرات مصرف غذاهای پروتئین بالا برای سگ‌ها)

بیماری کلیوی

اگر سگ شما بیماری کلیوی دارد، رژیم غذایی دارای مقدار زیاد پروتئین می‌تواند باعث بدتر شدن عملکرد کلیه شود. به همین دلیل است که رژیم های غذایی تجویزی برای سگ های مبتلا به نارسایی کلیه حاوی سطوح پایین تری از پروتئین هستند.

بیماری کبدی

از وظایف کبد این است که ترکیبات پروتئینی را به زنجیره های اسید آمینه مفیدتر تجزیه کند. اگر کبد سگ شما به خوبی کار نمی کند و از رژیم غذایی پر پروتئین برای تغذیه آن استفاده می کنید، می تواند سبب تشدید مشکل شود.

چاقی و اضافه وزن

اگرچه یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند در برخی موارد مفید باشد، اما اگر رژیم غذایی سگ شما به دلیل دارا بودن کالری بالا باعث کاهش وزن آن‌ها نمی شود، وقت آن رسیده که به غذاهای کم کالری نگاه کنید، که می‌تواند به معنای پروتئین کمتر باشد.

آلرژی

برخی سگ‌ها ممکن است به غذاهای پروتئین بالا حساسیت داشته باشند و علائمی مانند خارش، تهوع و استفراغ را نشان دهند. در این صورت، بهتر است از غذاهایی با پروتئین کم‌تر استفاده کنید.

خطرات ناشی از عدم تغذیه کافی پروتئین

شایع ترین علائم کمبود پروتئین عبارتند از:

  • کاهش رشد
  • کاهش وزن
  • ضعیف شدن پوست
  • کاهش تولید شیر
  • کم خونی
  • تغییر خلق و خو

رژیم غذایی ایده آل برای سگ‌ها

ایده‌آل‌ترین رژیم غذایی سگ باید شامل مواد با کیفیت بالا با مقادیری باشد که سگ بتواند به راحتی به مواد مغذی دسترسی پیدا کند.

رژیم غذایی ایده آل برای سگ‌ها

ویتامین‌

ویتامین‌ها تاثیر زیادی روی سلامت سگ‌ها به خصوص بینایی آن‌ها دارند. شیر خشکی که به سگ خود می‌دهید باید حاوی حدود یک درصد ویتامین باشد.

کربوهیدرات‌

کربوهیدرات‌ها تأمین کننده انرژی هستند، همچنین مصرف منظم کربوهیدرات‌ روده سگ را سالم نگه میدارد. کربوهیدرات‌ها حاوی فیبر هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند و باکتری‌های مفید روده بزرگ را به فعالیت وادار می‌کنند.

 مواد معدنی

اگر میخواهید استخوان‌ها و دندان‌های توله سگه‌تان سالم باشد؛ به دنبال غذایی باشید که حاوی حدود دو تا چهار درصد مواد معدنی است.

چربی

غذای سگ شما باید حاوی 10 تا 20 درصد چربی باشد. این مقدار چربی باعث افزایش سلامت پوست و قوی شدن سیستم ایمنی می‌شود.

نتیجه گیری

غذاهای دارای پروتئین برای سلامت سگ‌ها مفید می‌باشند، اما باید به خطرات مرتبط با مصرف بالای این غذاها توجه کرد. برای جلوگیری از مشکلات کلیوی، اضافه وزن و حساسیت‌های غذایی، می‌بایست مقدار پروتئین مصرفی توسط سگ‌ها کنترل شده و دارای محدودیت باشد و در صورت لزوم، به مصرف غذاهایی با پروتئین پایین‌تر مانند مرغ و ماهی روی آورد. باشگاه پرورش سگ آرساس ارائه دهنده غذا و مکمل غذای سگ با برند ابیش می‌باشد. برای تهیه غذای سگ با پروتئین کیفیت بالا بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فهرست تنظیمات خود را در تنظیمات موضوع تنظیم کنید -> هدر -> منو -> منوی تلفن همراه (دسته ها)
اولین فهرست پیمایش در اینجا خود را ایجاد کنید
سبد خرید
شروع به تایپ کنید تا پستهای مورد نظر خود را ببینید.