معرفی اصول مهم در تربیت سگ

معرفی اصول مهم در تربیت سگ

هر سگ به روش تربیتی خاصی نیاز دارد. نمی‌توان از مدت آموزش یکسان و روش مشابه برای انواع سگ‌ها استفاده کرد. سگی که خوب تربیت شده باشد، می‌تواند به یک همراه وفادار، یک نگهبان و محافظ خانه و حتی یک همکار حرفه‌ای تبدیل شود. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که تعلیم و تربیت سگ می‌تواند به بهبود سلامتی این حیوان کمک کند. سگ‌هایی که تمرین صحیح و اصولی و رژیم غذایی مناسب دارند، سالم‌تر هستند  و به مشکلاتی مانند اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و افسردگی دچار نخواهند شد.

به طور کلی باید گفت، چنانچه یک سگ را به سرپرستی گرفته‌اید، تربیت این حیوان می‌تواند یک تجربه جالب و مفید برای شما باشد، زیرا رابطه ارزشمندی میان شما و حیوان خانگی‌تان به وجود می‌آید. اما اگر برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر مانند امداد و نجات، زنده یابی، کشف مواد مخدر، تعقیب مجرم و … به همکاری سگ‌ها نیاز دارید، بهتر است از یک مربی کارکشته برای تربیت سگ کمک بگیرید.

چطور سگ خود را تربیت کنیم

اصول مهم تربیت سگ شامل مجموعه‌ای از قوانین و روش‌ها است که برای آموزش سگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حین آموزش، توجه و حساسیت به نیازهای جسمی و روحی سگ از جمله مهم‌ترین اصول تربیت است. سگی که در حال سپری کردن یک بیماری روحی مانند اضطراب جدایی است یا با یک مشکل جسمی دست و پنجه نرم می‌کند، طبیعی است که نتواند به تمرین‌ها، تکرارها و تشویق‌ها بازخورد مثبتی نشان دهد.

در برخی از باشگاه‌های تربیتی حیوانات مانند باشگاه پرورش و تربیت سگ آرساس، پیش از اینکه آموزش حرفه‌ای سگ‌ها آغاز شود، آزمایشات پزشکی انجام خواهد شد تا مطمئن باشند که مانعی بر سر راه یادگیری حیوان وجود ندارد. در چنین شرایطی مربی راحت‌تر می‌تواند سطح هوش و یادگیری حیوانات تحت تعلیم را بسنجد.

عنصر اساسی دیگر برای آموزش به سگ، تشویق و تمرین بر روی عملکردهای مطلوب است. سگ باید انگیزه کافی داشته باشد تا رفتارهای مثبت را تکرار کند و از بروز رفتارهای ناخواسته بکاهد. تشویق سگ گاه از طریق تغذیه است، گاه از طریق تبادل احساسات و گاهی هم یک اسباب بازی محبوب. برای خرید انواع مکمل‌های غذایی و تجهیزات آموزشی سگ می‌توانید از طریق وب‌سایت آرساس اقدام کنید.

به‌طورکلی همیشه در ذهن داشته باشید که بهترین روش برای تربیت سگ از طریق تقویت مثبت و اجتناب از تنبیه منفی است. فشار و اجبار ممکن است در لحظه منجر به اجرای فرمان شما شود، اما این موفقیت، کوتاه‌مدت خواهد بود. به علاوه ممکن است رابطه شما با پت را خراب کند و حیوان را دچار عوارض روحی و روانی مانند اضطراب یا افسردگی کند. در حالی که پاداش دادن به سگ در برابر عملکرد درست، باعث تقویت روابط شما و سگ می‌شود و تجربه مثبتی در ذهن سگ ایجاد می‌کند.

۵ اصل مهم برای تربیت سگ

پنج اصل مهم برای تربیت سگ وجود دارد:

اصل اول: به زبان مشترک برسید

شما به‌عنوان سرپرست یا مربی برای تربیت سگ نگهبان، سگ گله، سگ امداد و نجات یا سگ خانگی باید بتوانید حرف و فرمان خود را به حیوان بفهمانید. گاهی این ارتباط کلامی است، یعنی شما با کلمه «برو»، «بیا»، «بگیر» می‌توانید سگ را وادار به واکنش کنید. گاهی ارتباط حرکتی و کلامی است. یعنی برای فهماندن کلمه «برو» نیاز دارید تا با دست اشاره به دور کنید یا کف دستتان را نشان حیوان بدهید تا «بزن قدش» را متوجه شود. گاهی هم آموزش از طریق سوت و ابزارهای تخصصی‌تر انجام می‌شود. در هر حال باید بتوانید منظور خود را به سگ منتقل کنید.

اصل دوم: در آرامش و سلامت تمرین کنید

از سلامت روحی و جسمی سگ مطمئن شوید و سپس چند تمرین ساده را در آرامش و صبوری پیگیری کنید. سگ‌ها حیوانات پرانرژی هستند، از این انرژی برای تنوع رفتارها و تمرین استفاده کنید. منظم تمرین کنید و هر بار که رفتار جدیدی آموزش می‌دهید، تمرینات قبلی را مرور کنید. تمرین و تکرار برای تربیت سگ بسیار مهم است.

اصل سوم: تشویق بله، تنبیه نه!

بابت هر عملکرد مثبتی باید به پت خود انگیزه بدهید. خوراکی محبوبش را همراه داشته باشید و بعد از هر رفتار صحیح، به او جایزه بدهید. هرگز حق ندارید سر او داد بزنید، لگد بزنید یا با دست او را مورد سرزنش قرار دهید. کاری نکنید که عطای آموزش دیدن را به لقایش ببخشد. برای تربیت سگ به صبوری زیادی نیاز دارید. اگر فکر می‌کنید به هر دلیلی توان این کار را ندارید، از یک مربی کمک بخواهید.

۵ اصل مهم برای تربیت سگ

اصل چهارم: نبایدها را به سگ یاد بدهید

همانقدر که یاد دادن بایدها مهم است، آموزش سگ در جلوگیری از خشونت یا تهاجم هم اهمیت دارد. هنگام تربیت سگ نگهبان باید به او بیاموزید که برای دفاع باید چه کارهایی را انجام دهد و چگونه نباید باعث آسیب دیگران شود. آموزش نبایدها به سگ‌های خانگی بابت چنگ نینداختن به مبل‌ها، آسیب نرساندن به گلدان‌ها، دعوا نکردن با دیگر حیوانات خانه یا عدم اجابت مزاج روی فرش و سرامیک هم بسیار ضروری است.

اصل پنجم: ارتباط خود را با سگ حفظ کنید، خوشبین و خلاق باشید

 حفظ ارتباط جدی سگ با سرپرست یا مربی بسیار مهم است. وقتی سگ را تحت تعلیم و تربیت قرار می‌دهید، رفتارهای او را اصلاح می‌کنید و نظم را به زندگی او می‌بخشید. پس از این مراحل او عاشق خدمت کردن به سرپرست یا مربی خود خواهد شد و احساس امنیت و آرامش پیدا می‌کند. در خلال آموزش، همیشه خوشبین و خلاق باشید، تا هم دقایق مفرحی برای حیوان خانگی خود بسازید، هم خودتان از واکنش‌های پت لذت ببرید.

فهرست تنظیمات خود را در تنظیمات موضوع تنظیم کنید -> هدر -> منو -> منوی تلفن همراه (دسته ها)
اولین فهرست پیمایش در اینجا خود را ایجاد کنید
سبد خرید
شروع به تایپ کنید تا پستهای مورد نظر خود را ببینید.