مشکلات رفتاری رایج در سگ ها

مشکلات رفتاری رایج در سگ ها

موضوع بررسی مشکلات رفتاری رایج در سگ ها بسیار جالب و مهم است چون می‌تواند به شما کمک کند تا با سگ خود رابطه بهتری برقرار کنید و از مشکلات ناشی از رفتارهای نامطلوب جلوگیری کنید. سگ ها از حیوانات باهوش و اجتماعی هستند که می‌توانند با انسان ها رابطه عمیقی داشته باشند. اما گاهی اوقات، رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند که برای ما ناخوشایند یا آسیب زننده هستند. برخی از این رفتارها عبارتند از: پارس کردن، جویدن مخرب، کندن زمین، اضطراب جدایی، پرخاشگری، محافظت از غذا، زوزه کشیدن، گاز گرفتن، ناله کردن، تعقیب سگ های دیگر، سرپیچی کردن از صاحب، التماس کردن و غیره.

این رفتارها ممکن است برای ما آزاردهنده باشند اما سگ ها این رفتارها را به دلایل مختلفی مانند دلایل تکاملی، ژنتیکی، آموزشی، احساسی، ارتباطی، سلامتی، محیطی، و غیره انجام می‌دهند. برای حل یا کاهش این مشکلات، باید ابتدا علت آن ها را کشف کنیم و سپس به دنبال راهکارهای مناسب باشیم.

1.پارس کردن بیش از حد

همه سگ ها پارس می کنند، اما پارس کردن بیش از حد رفتاری غیرعادی تلقی می‌شود. قبل از اینکه بتوانید پارس کردن بیش از حد را اصلاح کنید، در مرحله اول باید مشخص کنید که چرا سگ شما پارس می کند. رایج ترین علت های پارس کردن عبارتند از:

  • هشدار یا اعلام خطر
  • بازیگوشی و نشان دادن هیجان
  • جلب توجه شما
  • اضطراب و پریشانی
  • کسالت
  • احوال پرسی و پاسخ دادن به سگ های دیگر
پارس کردن بیش از حد سگ ها

برای حل این مشکل، ایجاد فعالیت‌های مناسب برای سگ، مانند پیاده ‌روی‌های منظم، بازی‌های فیزیکی و تمرین‌های ذهنی می‌تواند مفید باشد. همچنین، ایجاد محیطی آرام و امن برای سگ و توجه و مراقبت از آن ها نیز می‌تواند به کاهش رفتار پارس کردن بیش از حد کمک کند.

2.جویدن مخرب

جویدن یک رفتار طبیعی و سالم در سگ ها است که به آن ها کمک می کند دندان هایشان را تمیز و سالم نگه دارند، انرژی اضافی خود را تخلیه کنند، خستگی و کسالتشان را برطرف کنند و بازی کنند. اما گاهی اوقات سگ ها ممکن است اشیاء نامناسبی مانند کفش ها، مبلمان، لوازم الکترونیکی یا حتی بدن افراد را برای جویدن انتخاب کنند که این رفتار می تواند مخرب و خطرناک باشد. شایع ترین دلایل جویدن سگ ها عبارتند از:

  • دندان درآوردن توله سگ
  • کسالت یا انرژی اضافی
  • اضطراب
  • کنجکاوی (مخصوصا توله سگ ها)

جویدن مخرب ممکن است نشان دهنده اضطراب جدایی، گرسنگی یا عدم تحرک باشد. برای حل این مشکل ابتدا باید اشیاء قابل جویدن را از دسترس سگ خود دور نگه دارید و به جای آن ها اسباب بازی های مناسب برای جویدن به سگ خود بدهید. این کار به سگ شما یاد می دهد که چه چیزهایی را می تواند بجود و چه چیزهایی را نه.

سپس باید با سگ خود بازی کنید و ورزش های مناسبی را برایش در نظر بگیرید تا انرژی اضافی خود را تخلیه و احساس خستگی و راحتی کند. این کار باعث می شود که سگ شما کمتر به جویدن اشیاء نامناسب تمایل پیدا کند. از تنبیه سگ بعد از انجام این رفتار مخرب خودداری کنید و در صورت نیاز از افراد متخصص کمک بگیرید.

جویدن مخرب سگ ها

3.کندن زمین

مشکل کندن زمین یکی از مشکلات رفتاری رایج در سگ‌ها است. بسیاری از سگ‌ها ممکن است عادت داشته باشند که زمین را حفر کنند، به ویژه زمانی که احساس تنبلی یا بی‌حوصلگی می‌کنند. و این یک مسئله غریزی محسوب می‌شود. این رفتار ممکن است به علت کمبود توجه یا فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی ناکافی باشد. به طور کلی، بیشتر سگ ها به دلایل زیر زمین را می کنند:

  • کسالت یا انرژی اضافی
  • اضطراب یا ترس
  • غریزه شکار
  • دلایلی مانند لانه سازی یا خنک شدن
  • تمایل به پنهان کردن دارایی ها (مانند استخوان یا اسباب بازی)
  • برای فرار یا دسترسی به یک منطقه امن

سعی کنید علت کندن زمین را پیدا کنید، سپس برای از بین بردن این عادت مخرب تلاش کنید. ورزش و فعالیت سگ خود را بیشتر کنید و زمان بیشتری را با هم بگذرانید. اگر رفتار کندن زمین قابل کنترل به نظر نمی رسد، منطقه ای که سگ شما می تواند آزادانه زمین را حفر کند، مانند جعبه شنی را در نظر بگیرید و به سگ خود آموزش دهید که کندن فقط در این منطقه مانعی ندارد.

کندن زمین در سگ ها

4.اضطراب جدایی

اضطراب جدایی یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری در سگ ها است و ممکن است زمانی که صاحب سگ از منزل خارج می‌شود، به وضوح نمایان شود. این مشکل می‌تواند به دلیل احساس ناامنی و ترس سگ از جدا شدن از صاحبش و یا ترک شدن در محیطی ناآشنا باشد.

 از نشانه های آن می‌توان به سر و صدا، جویدن، ادرار و مدفوع در مکان نامناسب و سایر اشکال تخریب اشاره کرد. همه این اعمال لزوما نتیجه اضطراب جدایی نیست. علائم اضطراب جدایی واقعی عبارتند از:

  • وقتی صاحبش آماده رفتن می شود، سگ مضطرب می شود.
  • رفتارهای نادرست در 15 تا 45 دقیقه اول پس از خروج صاحبش از حیوان سر می‌زند.
  • سگ می خواهد دائما صاحبش را دنبال کند.
  • سگ سعی می کند تا جایی که ممکن است صاحبش را لمس کند.
اضطراب جدایی در سگ ها

اضطراب جدایی واقعی به آموزش اختصاصی، اصلاح رفتار، و تمرین‌های حساسیت ‌زدایی نیاز دارد. در موارد شدید ممکن است مصرف دارو نیز توصیه شود. تنبیه کردن سگ به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود زیرا ممکن است به بدتر شدن مشکل منجر شود.

5.ناله کردن

ناله کردن در سگ ها می تواند به دلایل مختلفی انجام شود که به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

سگ ها ممکن است با ناله کردن سعی کنند توجه صاحب یا دیگران را به خود جلب کنند و به نیازها یا خواسته هایشان پاسخ دهند. برای مثال، سگ ممکن است بخواهد بازی کند، غذا بخورد، بیرون برود یا نوازش شود.

همچنین ناله کردن می‌تواند نشان دهنده لذت بردن از نوازش باشد و اینکه سگ می خواهد این عمل ادامه پیدا کند. این نوع ناله معمولاً آرام و ملایم است.

ناامیدی از دیگر دلایل ناله کردن محسوب می‌شود، سگ ها ممکن است با ناله کردن نشان دهند که از انجام خواسته هایشان توسط صاحبشان یا دیگران ناامید شده اند. برای مثال، ممکن است سگ بخواهد بازی کند یا بیرون برود ولی صاحبش اجازه ندهد، در این صورت سگ خود را بر روی زمین می‌اندازد و ناله می‌کند.

گاهی ناله کردن می‌تواند نشان دهنده تنهایی، جدایی، تغییر محیط، صداهای بلند، شرایط ترسناک یا اضطراب باشد. این نوع ناله معمولاً بلند و پیوسته است.

گاهی هم ممکن است سگ ها با ناله کردن نشان دهند که درد، بیماری یا آسیب دارند. این نوع ناله معمولاً تند و ناگهانی است و ممکن است با لمس یا حرکت تشدید شود.

برای رفع مشکل ناله کردن در سگ ها، ابتدا باید علت آن را شناسایی کرد و سپس راهکارهای مناسب را انجام داد.

اگر علت ناله کردن سگ درد و مشکلات فیزیکی بود، باید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید و علت و درمان آن را پیدا کنید. از دادن سرخود دارو و یا لمس بیش از حد سگ در این مورد خودداری کنید.

اگر سگ با ناله کردن سعی می کند توجه شما را جلب کند یا به خواسته هایش برسد، نباید به آن ها توجه کنید در عوض باید زمانی که ساکت است سگتان را تشویق کنید و از آن تعریف کنید.

ناله کردن ناشی از احساس خستگی یا کسل بودن را می‌توانید با بازی کردن، به گردش بردن، امتحان کردن اسباب بازی های جدید و یا ملاقات با سگ های دیگر کنترل کنید.

در نهایت اگر سگتان با ناله کردن نشان می دهد که مضطرب است، باید احساس آرامش و امنیت را به آن منتقل کنید. برای مثال، می توانید سگتان را در یک محیط آشنا قرار دهید و با لباس هایی که بوی شما را می‌دهند آن را احاطه کنید، با آن صحبت کنید و یا حتی آواز بخوانید.

6.تعقیب کردن

مشکل تعقیب کردن یکی از مشکلات رفتاری شایع در سگ‌ها است که می‌تواند برای صاحبان سگ و دیگر اطرافیان آن‌‌ها مشکل ‌ساز باشد. تمایل سگ ها به تعقیب کردن چیزهای متحرک نشان دهنده خوی درنده آن هاست.

یکی از عواملی که به عنوان علت اصلی رفتار تعقیب کردن سگ‌ها مطرح شده است، احساس ترس و اضطراب است. بعضی از سگ‌ها ممکن است به دلیل ترس یا اضطراب در مواجهه با آنچه آن ها را تحریک می‌کند، به دنبال چیزی یا فردی بگردند. این مسئله می‌تواند به عنوان یک مشکل رفتاری شناخته شود و نیازمند رویکردهای آموزشی و مشاوره رفتاری می‌باشد.

تعقیب کردن سگ ها

عوامل دیگری مانند عدم تعادل هورمونی، کمبود فعالیت و تحرک، نداشتن تمرکز و همچنین عدم تربیت صحیح نیز می‌توانند به عنوان عوامل موثر در رفتار تعقیب کردن سگ‌ها مطرح شوند.

برای حل این مشکلات، مقالات معتبر تاکید می‌کنند که از روش‌های آموزشی مثل تمرینات تسلیم شدن، تمرینات تمرکز و غیره استفاده شود. همچنین، با دستورات صحیح و برقراری ارتباط با سگ، به او کمک کنید تا رفتار تعقیب کردن را کنترل کند. در صورتی که رفتار تعقیب کردن سگ به دلیل اضطراب یا خشم است، ممکن است نیاز به مشاوره رفتاری و در برخی موارد مصرف دارو باشد.

7.گاز گرفتن

سگ ها به دلایل مختلفی گاز می گیرند که در بیشتر موارد غریزی هستند. توله سگ ها از گاز گرفتن برای اطلاع از محیط اطراف خود استفاده می کنند، بنابراین معمولاً از روی کنجکاوی گاز می گیرند.

علاوه بر رفتار توله سگ ها، سگ های بالغ ممکن است به دلایل مختلفی گاز بگیرند. گاز گرفتن یا ضربه زدن لزوماً به معنی پرخاشگری نیست. یک سگ ممکن است به دلایل مختلفی گاز بگیرد، مانند:

  • ترس
  • حالت دفاعی
  • حفاظت از اموال
  • درد یا بیماری
  • غریزه درندگی

اگر نمی توانید عادت گاز گرفتن سگ را علی‌رغم تلاش های زیاد خود اصلاح کنید، کمک گرفتن از یک مربی حرفه ای سگ می‌تواند ایده خوبی باشد. آن ها تجربه و دانش لازم برای کمک به اصلاح مشکلات رفتاری سگ شما را دارند. همچنین می توانند نکات و روش های مفیدی را به شما ارائه دهند که به سگ شما کمک می کند یاد بگیرد چگونه به محرک های ناخواسته پاسخ دهد.

باشگاه پرورش و تربیت سگ آرساس تنها باشگاه دارای لوگوی ثبت شده در سطح خاورمیانه است که مجوزهای لازم را دریافت کرده و مدت‌هاست به تربیت سگ‌های حرفه‌ای می‌پردازد.

8.پرخاشگری

پرخاشگری از دیگر مشکلات رفتاری جدی در سگ ها است که می تواند منجر به آسیب رساندن به خود سگ، صاحبان سگ، دیگر حیوانات یا افراد بیگانه شود. پرخاشگری می تواند به دلایل مختلفی از جمله ترس، درد، حفاظت، قدرت، تنش، رقابت یا ناهنجاری هورمونی رخ دهد.

ابتدا باید دلیل پرخاشگری سگ را تشخیص دهید و سعی کنید آن را برطرف کنید. برای مثال اگر سگ شما به علت داشتن درد پرخاشگری می‌کند، باید به دامپزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را انجام دهید.

سپس باید سگ خود را با محرک های پرخاشگری آشنا کنید و واکنش مناسب نشان دادن به آن ها را به سگتان آموزش دهید. برای این کار می توانید هر زمان که سگ شما با آرامش به محرک پرخاشگری واکنش نشان می دهد، آن را با غذا یا اسباب بازی تشویق کنید.

همچنین باید از موقعیت هایی که ممکن است سگ شما را تحریک کنند، جلوگیری کنید. برای مثال اگر سگ شما نسبت به سگ های دیگر پرخاشگر است، باید زمانی که با سگ خود قدم می زنید، از رد شدن یا قدم زدن کنار سگ های دیگر دوری کنید یا از وسایل ایمنی استفاده کنید.

در نهایت باید از یک مربی حرفه ای برای رفع مشکل پرخاشگری سگ کمک بگیرید. مربی سگ می تواند رفتار سگ شما را بهتر تحلیل کند و راهکارهای مناسب تری را به شما پیشنهاد دهد.

پرخاشگری سگ ها

9.التماس کردن برای غذا

التماس کردن سگ ها برای غذا قطعا یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری در سگ ها محسوب می‌شود که بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی به طور منظم، احتمالاً چندین بار در روز با آن مواجه می شوند. این مشکل معمولاً به دلیل عدم آموزش مناسب، تقویت ناخودآگاه، اضافه وزن، خستگی یا کمبود تحرک روانی در سگ ایجاد می شود.

برای حل مشکل گدایی سگ ها برای غذا، به حیوان خانگی خود بیاموزید که التماس یا گدایی کردن برای غذا منجر به رسیدن به غذا نمی شود.

اگر سگ شما با التماس کردن نشان می دهد که گرسنه است، باید برای بهبود وضعیت تغذیه سگ تلاش کنید و به آن غذای کافی و مناسب برای سن، وزن، نژاد و فعالیت آن بدهید. همچنین باید زمان و مکان ثابتی برای غذا خوردن سگ تعیین کنید و از دادن غذای انسانی یا تشویقی غیرضروری به آن خودداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با تغذیه سگ ها، مقاله راهنمای مقدار غذای سگ را مطالعه کنید.

سگ خود را به خاطر التماس برای غذا سرزنش نکنید، زیرا ممکن است سبب تقویت این رفتار شود. به یاد داشته باشید که این کار یک فرآیند مستمر است، و حتی پس از تمرین طولانی مدت، اگر تسلیم این رفتار سگتان شدید باید این فرآیند را از ابتدا شروع کنید.

10.سرپیچی از صاحب

یکی از ناامیدکننده ‌ترین مشکلات رفتاری در سگ‌ها نافرمانی است. وقتی سگ ها به حرف صاحب خود گوش نمی دهند، می تواند ریشه بسیاری از مسائل رفتاری دیگر شود.

زمانی که علت سرپیچی سگ از دستورات شما به علت نداشتن آموزش های مناسب است، باید اصول تربیتی مناسب برای آموزش و تربیت سگ خود در نظر بگیرید. برای مثال، می توانید به آن دستورات ساده ای مانند نشستن، ایستادن یا خوابیدن را آموزش دهید. این کار سبب می شود که سگ به شما احترام بگذارد و به حرف شما گوش دهد. همچنین باید به سگ تشویقی مناسب بدهید و از تنبیه فیزیکی یا عصبانیت خودداری کنید.

کارشناسان موضوع نافرمانی سگ از صاحب خود را به دو دسته منفعل و فعال تقسیم می کنند.

نافرمانی منفعل زمانی رخ می‌دهد که سگ شما نمی تواند اهمیتی به این موضوع بدهد که شما فقط از او خواسته اید که نزد شما بیاید، و نافرمانی فعال زمانی اتفاق می‌افتد که سگ ها از گوش ندادن به شما لذت می برند، که این مورد یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

مشکلات رفتاری رایج در سگ ها می‌تواند به مشکلات جدی برای صاحبان سگ ها و همچنین برای جامعه منجر شود. از آنجایی که رفتارهای نامناسب سگ ها می‌تواند به آسیب‌های جسمی و روانی برای انسان‌ها و سایر حیوانات منجر شود، آموزش و مدیریت رفتاری سگ ها امری بسیار حیاتی است. از این رو، تشخیص و درمان مشکلات رفتاری سگ ها نه تنها به بهبود کیفیت زندگی آن ها کمک می‌کند، بلکه باعث حفظ امنیت و آرامش جامعه نیز می‌شود. به همین دلیل، اهمیت آموزش و آگاهی از مشکلات رفتاری و راهکارهای درمانی آن ها بسیار بالا است و نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

در این مقاله، به بررسی چند مورد از مشکلات رفتاری رایج در سگ ها پرداختیم و علل، عواقب و راه حل های آن ها را مورد بررسی قرار دادیم.

فهرست تنظیمات خود را در تنظیمات موضوع تنظیم کنید -> هدر -> منو -> منوی تلفن همراه (دسته ها)
اولین فهرست پیمایش در اینجا خود را ایجاد کنید
سبد خرید
شروع به تایپ کنید تا پستهای مورد نظر خود را ببینید.