راهنمای انتخاب نژاد سگ مناسب

انتخاب نژاد سگ مناسب

نکاتی که باید قبل از اتخاب نژاد سگ در نظر بگیرید

قبل از هر چیز، باید بدانید که تصمیم به سرپرستی گرفتن سگ نباید از روی هوی و هوس باشد، و باید وقت بگذارید و به این موضوع فکر کنید که آیا برای این کار آماده هستید یا خیر. به خاطر داشته باشید که صاحب سگ شدن یک تصمیم مهم است که سبک زندگی فعلی شما را از بسیاری جهات تحت تاثیر قرار می دهد. سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید تا متوجه شوید که آیا واقعاً برای داشتن سگ آمادگی دارید یا خیر:

  • آیا آپارتمان/خانه من به اندازه کافی برای یک سگ بزرگ است؟
  • آیا وقت آزادی دارم که سگم را آموزش دهم یا به پیاده روی ببرم؟
  • آیا من بچه یا حیوان خانگی دیگری دارم؟ و اگر چنین است نژادی که در نظر دارم برای زندگی مشترک با آن ها مناسب است؟
  • آیا من یا سایر اعضای خانواده به سگ ها حساسیت داریم؟
  • وقتی من در تعطیلات هستم چه کسی از سگم مراقبت می کند؟

چالش ها و خطرات

وقتی صاحب سگی می‌شوید باید به این نکته توجه کنید که شما در تمام طول زندگی آن نسبت به سگ خود تعهداتی دارید که این در بیشتر موارد 10 الی 15 سال است. در تمام این مدت، شما مسئول سلامت و نگهداری عمومی سگ خود خواهید بود، که هر دو به زمان، انرژی و هزینه زیادی نیاز دارند.

تمام این سرمایه گذاری هایی که روی سگتان انجام می‌دهید، در مقابل عشق و فداکاری آن ها ناچیز است، اما باید کاملاً مطمئن باشید که داشتن سگ واقعاً همان چیزی است که می خواهید.

اهمیت سایز سگ

اندازه سگی که انتخاب می کنید کاملاً به سبک زندگی و شرایط خانوادگی شما بستگی دارد.

نژاد سگ های کوچک

آیا فکر می کنید هر چه سگ کوچک تر باشد مسئولیت کمتری بر عهده صاحبش است؟ این الزاما درست نیست، زیرا سگ های کوچک نیز به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند. این سگ ها چون ظریف تر هستند در برابر صدمات آسیب پذیرتر و نسبت به دما حساس تر می‌باشند. از آنجایی که بدن آن‌ها کوچک است، معمولاً باید دفعات بیشتری به آن ها غذا داد. و فراموش نکنیم که سگ های کوچک نیز مانند هر سگ دیگری نیاز به آموزش و تربیت دارند.

اگر شما در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید، نژادهایی مانند چی‌واوا، یورکشایر تریر، پودل یا پامرانین که اندازه کوچک و نیاز کمی به فعالیت دارند، مناسب تر هستند.

نژاد سگ چی واوا

نژاد سگ ‌های بزرگ

نگهداری از یک سگ بزرگ با مسئولیت‌ها و چالش های خاص خود همراه است. سگ های بزرگ به فضای بیشتری نیاز دارند و به احتمال زیاد در یک آپارتمان کوچک احساس ناراحتی خواهند کرد. این سگ ها معمولا سطح انرژی بالاتری دارند، به همین دلیل به فعالیت بدنی بیشتری در طول روز نیاز دارند. علاوه بر این، سگ‌های بزرگ هزینه‌های زیادی را به همراه دارند، زیرا غذا، لوازم و تجیزات آموزشی سگ و درمان‌های پزشکی آن ها پر هزینه تر می‌شود.

اگر شما در یک خانه بزرگ و دارای حیاط زندگی می‌کنید، نژادهایی مانند سنت برنارد، مالاموت آلاسکایی، روتوایلر یا دوبرمن که اندازه بزرگ و نیاز زیادی به فضا و فعالیت دارند، مناسب تر هستند.

نژاد سگ دوبرمن

میزان فعالیت و سبک زندگی

سگ های مختلف سطوح انرژی متفاوتی دارند که معمولا توسط نژاد آن ها تعیین می شود. برخی از سگ ها پرانرژی تر از بقیه هستند و به تحرک فیزیکی بیشتری نیاز دارند. با این حال توجه داشته باشید که هر سگی برای سالم و شاد بودن نیاز به ورزش منظم دارد و پیاده‌روی روزانه ضروری است، بنابراین اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید این مسائل را در برنامه شلوغ خود جای دهید، مجدد درباره این موضوع که آیا گرفتن سگ برای شما مناسب است یا خیر فکر کنید.

اگر شما یک فرد پرتحرک و ورزشکار هستید و دوست دارید با سگتان ورزش کنید نژادهایی مانند لابرادور رتریور، گلدن رتریور، بردر کولی یا هاسکی سیبری برای شما مناسب تر هستند. اما اگر شما یک فرد آرام هستید و بیشتر وقتتان را در خانه می‌گذرانید، نژادهایی مانند بولداگ، پاگ، بیشون فریزه یا شیتزو بهترین گزینه ها هستند. هرگز نیازهای سگ خود را نادیده نگیرید، به خصوص از نظر ورزش و مورد توجه قرار دادن، زیرا ممکن است منجر به مشکلات رفتاری حیوان خانگی شود. به عبارت دیگر، قبل از گرفتن سگ، باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا مطمئن شوید که سگی که انتخاب می‌کنید با سبک زندگی شما سازگار است.

نیازهای بهداشتی و مراقبتی

اگرچه نیازهای نظافتی و نگهداری از نژادی به نژاد دیگر متفاوت است، اما هر سگ به حداقل نظافت اولیه نیاز دارد. علاوه بر این، موهای کرکی بیشتر سگ ها می‌ریزد و شما باید درباره این موضوع آگاه باشید، به خصوص اگر از آلرژی رنج می برید. برخی از ابزارها و روش ها به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند، اما نمی‌توانید به طور کامل از این موضوع جلوگیری کنید. اگر شما یا عضوی از خانواده شما به موی سگ حساسیت دارد، نژادهایی مانند بیچون فرایز، ساموید، مالتز یا اشناوزر که ریزش موی کمتری دارند، مناسب تر هستند.

برخی از نژادهای پوزه کوتاه نیاز بیشتری به مراقبت و نگهداری دارند و چین های پوستی آن ها برای جلوگیری از عفونت نیاز به تمیز کردن منظم دارند.

سگ هایی که گوش های فلاپی (سگ هایی که گوش هایشان به سمت پایین خم شده است) دارند مانند باست هاند، کوکر اسپانیل، بیگل و … علاوه بر نظافت، نیازمند مراقبت های ویژه ای نیز هستند، زیرا این سگ ها به تمیز کردن مکرر گوش نیاز دارند و مستعد عفونت گوش هستند.

برخی از نژادهای کوچک ممکن است بیشتر از مشکلات دندان رنج ببرند که نیاز به روش‌ها و درمان‌های خاصی دارند.

علاوه بر همه این موارد معاینات دامپزشکی دوره ای را نباید فراموش کرد.

برای آشنایی بیشتر با بیماری های شایع در سگ ها پیشنهاد می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

شخصیت و رفتار سگ

هنگام انتخاب سگ باید تمام افراد و حیوانات خانگی که با شما زندگی می کنند را در نظر بگیرید. اگر صاحب فرزند هستید، به فکر انتخاب نژادی باشید که به عنوان دوست دار بچه ها شناخته می شود. اگر حیوان خانگی دیگری دارید مطمئن شوید که حیوان خانگی شما با حیوانات دیگر به خوبی کنار می آید و اهمیتی به به اشتراک گذاشتن فضا و توجه شما نمی‌دهد.

اگر شما دوست دارید سگتان با شما و دیگران دوستانه و مهربان باشد، نژادهایی مانند کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، بیگل، کوکر اسپانیل یا لابرادودل مناسب تر هستند. اما اگر شما دوست دارید سگتان فقط نسبت به شما و خانواده شما وفادار و محافظ باشد، نژادهایی مانند ژرمن شپرد، باکسر، آکیتا یا ماستیف مناسب هستند.

نژاد اصیل یا دورگه

ترجیح می دهید یک سگ اصیل از یک پرورش دهنده سگ بخرید یا یک سگ دورگه از یک پناهگاه به سرپرستی بگیرید؟ اگر هنوز مطمئن نیستید، تمام مزایا و معایب هر یک از انتخاب ها را در نظر بگیرید.

سگ های اصیل

بدون شک سگ های اصیل بین صاحبان حیوانات خانگی بسیار محبوب هستند و مزایای خاصی نسبت به سگ های دورگه دارند. اگرچه همه سگ ها متفاوت هستند، اما هر نژاد دارای ویژگی هایی است که پیش بینی شخصیت و ظاهر سگ را تا حدودی در مراحل اولیه زندگی ممکن می‌کند.

انتخاب پرورش دهنده مناسب

بعد از انتخاب نژادی که با انتظارات و سبک زندگی شما مطابقت دارد، تصمیم مهم دیگری که باید بگیرید مربوط به پرورش دهنده ای است که می خواهید سگ خود را از آن بخرید. از آنجایی که باشگاه های پرورش سگ ملزم به رعایت مجموعه ای از قوانین و مقررات هستند، قابل اعتمادتر بوده و مشکلات سگ خریداری شده از آن ها بسیار کمتر است.

مجموعه باشگاه های پرورش و تربیت سگ آرساس تنها باشگاه دارای لوگوی ثبت شده در خاورمیانه می‌باشد که زیر نظر اداره ثبت صنایع مالکیت قوه محترم قضائیه است و به منظور تولید، پرورش و تربیت سگ های حرفه ای و با کیفیت بالا و استاندارد زیر نظر ikc تاسیس شده است.

سگ های دورگه

نژادهای دورگه ترکیبی از حداقل دو نژاد سگ هستند که این سگ ها را از نظر خلق و خو و ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد می کند. شما هرگز نمی توانید به طور کامل به این آگاهی برسید که توله سگ شما پس از پیر شدن چه مشکلاتی دارد یا چگونه رفتار می کند، بنابراین باید برای اتفاقات غیرمنتظره آماده باشید. با این حال، سگ های دورگه عموماً باهوش هستند و همراهان خوبی محسوب می‌شوند و همچنین گفته می شود که نسبت به سگ های اصیل کمتر مستعد مشکلات سلامتی هستند.

نژاد سگ های دورگه

علاوه بر موارد گفته شده، از آنجایی که این سگ ها اغلب در پناهگاه ها یافت می شوند، به سرپرستی گرفتن یکی از آن ها به معنای نجات آن ها از زندگی در پناهگاه است. و می توانید مطمئن باشید که آن ها با عشق و وفاداری خود به شما پاسخ خواهند داد.

نتیجه گیری

انتخاب نژاد سگ یک تصمیم مهم و حساس است که باید با توجه به سبک زندگی، علایق، شرایط محیطی و مسئولیت پذیری خود انجام دهید. هر یک از نژادهای سگ ویژگی ها، خصوصیات، نیازها و چالش های خاص خود را دارند که باید قبل از پذیرش با آن ها آشنا شوید و از منابع معتبر و مطمئن کمک بگیرید. برای خرید سگ می توانید از طریق لینک زیر با ما در تماس باشید.

فهرست تنظیمات خود را در تنظیمات موضوع تنظیم کنید -> هدر -> منو -> منوی تلفن همراه (دسته ها)
اولین فهرست پیمایش در اینجا خود را ایجاد کنید
سبد خرید
شروع به تایپ کنید تا پستهای مورد نظر خود را ببینید.