مزایا و معایب عقیم کردن سگ ها

عقیم کردن سگ

عقیم کردن سگ به چه معناست؟

عقیم سازی یک روش جراحی است که با خارج کردن بخشی از اندام تناسلی حیوانات، از تولید مثل آن ها جلوگیری می‌کند. این کار می‌تواند برای سلامتی، رفتار و زندگی حیوانات مزایا و معایبی داشته باشد. عقیم سازی بیشتر بر روی سگ ها، گربه ها، خرگوش ها و خوکچه های هندی انجام می‌شود. برای حیوانات نر، بیضه ها برداشته می‌شوند و این روش معمولاً به عنوان اخته کردن شناخته می‌شود. برای حیوانات ماده، رحم و تخمدان ها یا فقط تخمدان ها برداشته می‌شوند و این روش معمولاً به عنوان عقیم سازی شناخته می‌شود.

اندام تناسلی سگ های نر و ماده

عقیم سازی می‌تواند برای جلوگیری از تولد توله های ناخواسته، کاهش رفتارهای جنسی مزاحم، پیشگیری از بیماری های مربوط به اندام های تناسلی و کنترل جمعیت حیوانات مفید باشد. اما این کار همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به چاقی، بیماری های ایمنی، اختلال ادراک در پیری و خطرات جراحی و بیهوشی را افزایش دهد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای عقیم سازی حیوان خود، باید با دامپزشک مشورت کنید و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

مزایای عقیم کردن سگ ها

پایداری خلق و خوی سگ

سگ ها به طور طبیعی از قلمرو خود در برابر هر دشمنی محافظت می‌کنند. برخی از سگ های نر می‌توانند بیش از حد تهاجمی باشند، به خصوص وقتی که با سگ های نر دیگر روبرو می‌شوند. فرایند عقیم کردن تهاجمی بودن سگ ها را در طول زمان کاهش می‌دهد بدون اینکه از تمایل آن ها به فعالیت و بازی کردن روزانه کم شود.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به اندام های تناسلی

سگ هایی که عقیم شده اند، خطر ابتلا به سرطان بیضه که یکی از شایع ترین انواع سرطان در سگ های نر می‌باشد را در آینده ندارند. همچنین احتمال ابتلا به سرطان رحم، سرطان تخمدان و عفونت های رحمی در سگ های ماده کاهش می‌یابد. این بیماری ها می‌توانند باعث درد، بی اشتهایی، لاغری، خونریزی، بدبویی و مرگ سگ ها شوند.

کاهش رفتارهای جنسی مزاحم

سگ هایی که عقیم شده اند، کمتر تحت تاثیر هورمون های جنسی قرار می‌گیرند و بنابراین رفتارهایی مانند پارس کردن، فرار کردن، جفت گیری با اشیا و حیوانات دیگر و مبارزه با سگ های دیگر را کمتر انجام می‌دهند. این رفتارها می‌توانند باعث آزار و اذیت سگ ها، صاحبان آن ها و دیگران شوند. همچنین می‌توانند منجر به آسیب های جسمی، انواع عفونت ها، بارداری های ناخواسته و انتقال بیماری شوند.

کاهش احتمال بارداری های ناخواسته و تولید مثل بیش از حد

سگ هایی که عقیم شده اند، دیگر قادر به تولید مثل نیستند و بنابراین از بارداری های ناخواسته و تولد توله های بی سرپرست جلوگیری می‌کنند. این کار می‌تواند به کنترل جمعیت سگ ها کمک کند و از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ناشی از آن ها جلوگیری کند. برای مثال، بر اساس گزارش سازمان جهانی حیوانات، هر سال حدود ۶۰۰ میلیون سگ بی سرپرست در جهان وجود دارند که ممکن است باعث انتشار بیماری ها، آلودگی های محیط زیستی، تخریب گونه های وحش و تهاجم به انسان ها و دام ها شوند.

افزایش توجه و وفاداری سگ به صاحبش

سگ هایی که عقیم شده اند، کمتر تمایل به گردش و گسترش قلمرو خود دارند و بیشتر به صاحبان خود وابسته می‌شوند و می‌توانند روابط صمیمی تر و متعادل تری با صاحبان خود برقرار کنند. همچنین می‌توانند آموزش هایی را که دریافت می‌کنند بهتر یاد بگیرند و رفتارهایی مانند نگهبانی، شکار و بازی را انجام دهند.

افزایش توجه و وفاداری سگ به صاحبش

معایب عقیم کردن سگ ها

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ایمنی

سگ هایی که عقیم شده اند، ممکن است سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشند و در معرض خطر بیماری هایی مانند هیپوتیروئیدی، همولیتیک آنمی، هموفیلی، ترومبوسیتوپنی، لوسمی و لنفوم قرار گیرند. این بیماری ها می‌توانند باعث علائمی مانند کاهش وزن، کاهش انرژی، کاهش مقاومت، کاهش اشتها، کاهش تولید هورمون ها و کاهش تعداد گلبول های خونی شوند. این بیماری ها نیاز به تشخیص زودهنگام و درمان مناسب دارند.

برای آشنا شدن با شایع ترین بیماری های مربوط به سگ ها پیشنهاد می‌کنیم مقاله بیماری های شایع در سگ ها را مطالعه کنید.

افزایش احتمال ابتلا به اختلال ادراک در پیری

سگ هایی که عقیم شده اند، ممکن است در سنین بالا به اختلال ادراک در پیری مبتلا شوند. این اختلال می‌تواند باعث تغییرات رفتاری مانند اضطراب، بی‌قراری، بی‌توجهی، کاهش حافظه و یادگیری، بی‌اعتمادی، بی‌نظمی، بد‌اخلاقی و بی‌احساسی شود. این رفتارها می‌توانند باعث مشکلاتی مانند تخریب محیط زندگی، بدرفتاری با صاحبان و حیوانات دیگر، تصادفات و آسیب های جسمی شوند. این اختلال می‌تواند با تحریک ذهنی و فیزیکی سگ کاهش یابد. برخی از راه هایی که می‌توانید سگ خود را تحریک کنید عبارتند از: بازی کردن با اسباب بازی‌های جدید و وسایل و تجهیزات آموزشی سگ، آموزش دادن ترفندهای جدید و برقراری ارتباط با سگ های دیگر.

افزایش احتمال بروز خطرات جراحی و بیهوشی

 عقیم کردن سگ ها یک عمل جراحی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد و ممکن است خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد. بعضی از این خطرات ممکن است شامل عفونت، خونریزی، تورم، درد، زخم، بی‌اختیاری ادرار ، عدم تحمل بیهوشی، شوک و مرگ باشند. این خطرات ممکن است به سن، نژاد سگ، وضعیت سلامتی، روش جراحی و مهارت دامپزشک بستگی داشته باشند. می‌توان با انتخاب دامپزشک متخصص و مراقبت های قبل و بعد از عمل این خطرات را کاهش داد.

افزایش احتمال بروز خطرات جراحی و بیهوشی

افزایش احتمال ابتلا به چاقی

سگ هایی که عقیم شده اند، ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشند و انرژی کمتری مصرف کنند. این می‌تواند باعث چاقی، دیابت، کبد چرب و دیگر بیماری های مرتبط با چاقی شود. بنابراین، صاحبان سگ های عقیم شده باید رژیم غذایی مناسبی برای آن ها در نظر بگیرند و برای بهبود وضعیت تغذیه سگ از مکمل های مناسب استفاده کنند و از فعالیت های ورزشی آن ها اطمینان حاصل کنند.

اثرات جانبی موقت ایجاد می‌کند

سگ هایی که عقیم شده اند ممکن است بعد از عمل اثرات جانبی موقتی را تجربه کنند. این اثرات شامل درد، التهاب، خارش، خونریزی، خواب آلودگی، بی اشتهایی و افسردگی هستند و معمولا ۲ تا ۴ هفته پس از عمل ادامه دارند و با استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب می‌توانند کنترل شوند. باید مراقب باشید که از لیس زدن زخم توسط سگ جلوگیری کنید و به موقع به دامپزشک برای بررسی واکسن ها و کشیدن بخیه ها مراجعه کنید.

بهترین زمان برای عقیم کردن سگ چه موقع است؟

بهترین زمان عقیم کردن سگ ها

به طور کلی، بهتر است عقیم کردن سگ ها در سنین جوانی انجام شود؛ زیرا در این صورت مشکلات پزشکی و رفتاری که مربوط به هورمون های جنسی سگ است، کاهش می‌یابد.

برای سگ های نر، بهتر است در سنین 6 تا 12 ماهگی و برای سگ های ماده، در سنین 6 تا 9 ماهگی عقیم شوند.

جمع بندی

یکی از مشکلات جدی که حیوانات خانگی مانند سگ ها با آن روبرو هستند، افزایش بی رویه جمعیت آن ها است. این موضوع باعث میشود که میلیون ها سگ در سراسر دنیا به دلیل عدم توانایی مدیریت و مراقبت از آن ها، به شکل غم انگیزی کشته یا رها شوند. بنابراین، عقیم کردن سگ ها یک راهکار ضروری به نظر می‌رسد. عقیم کردن سگ ها می‌تواند مزایایی مانند بهبود رفتار سگ ها و پیشگیری از برخی از بیماری های مربوط به اندام های تناسلی آن ها داشته باشد.

فهرست تنظیمات خود را در تنظیمات موضوع تنظیم کنید -> هدر -> منو -> منوی تلفن همراه (دسته ها)
اولین فهرست پیمایش در اینجا خود را ایجاد کنید
سبد خرید
شروع به تایپ کنید تا پستهای مورد نظر خود را ببینید.